
لینک *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه:37
مقدمه
دین مقدس اسلام بهره&rlm بردارى مشروع از نعمتهاى الهى و زیباییهاى زندگى را مباح و روا و اسراف و زیاده&rlm روى را حرام و ناروا مى&rlm داند و این بدان جهت است که مسلمان به تناسب امکانات و توانایى و کارآیى خود، در برابردین مقدس اسلام بهره&rlm بردارى مشروع از نعمتهاى الهى و زیباییهاى زندگى را مباح و روا و اسراف و زیاده&rlm روى را حرام و ناروا مى&rlm داند و این بدان جهت است که مسلمان به تناسب جامعه مسؤولیت دارد. در این صورت فرد اسرافکار قهرا از اجراى مسؤولیت و تعهدات اجتماعى خود بازمى&rlm ماند و از این رهگذر بر پیکر جامعه ضربه مى&rlm زند.
قرآن مجید این حقیقت را در ضمن مباحث اجتماعى در قالبهایى زیبا بیان مى&rlm کند و با هشدار به پیروان خود مى&rlm فرماید: (و انفقوا فى سبیل الله ولاتلقوا بایدیکم الى التهلکة) (1) یعنى در راه خدا انفاق کنید و با دستهاى خود، خود را به هلاکت و نابودى نیفکنید. از این آیه شریفه چنین استفاده مى&rlm شود که اگر مال در راه خدا و به سود جامعه و رفع نیازمندیهاى مردم مصرف نشود سرنوشت آن جامعه و ملت&rlm به هلاکت و سقوط مى&rlm انجامد.
مقدمه
مفهوم اسراف
مفهوم تبذیر
اسراف از نظر قرآن
اسراف در مال
اسراف در غیرمال
معیار اسراف
عمل اخلاقى از دیدگاه اسلام
اسرافى که همیشه حرام است
رابطه اسراف و اتلاف مالکیت
صراط مستقیم
آثار سوء اسراف
الف) زیانهاى فردى
ب) زیانهاى اجتماعى اسراف
شیوه مبارزه با اسراف
پى&rlm نوشتها و مآخذ:

لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-109227-%d8%aa%d8%ad%d9%82%db%8c%d9%82-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d8%a7%d8%b3%d8%b1%d8%a7%d9%81-%d9%88-%d8%aa%d8%a8%d8%b0%d9%8a%d8%b1-%d8%af%d8%b1-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%d9%88/
- ۹۵/۰۷/۰۸