فایل شما

  • ۰
  • ۰
تحقیق

لینک *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه28

فهرست مطالب

مبانى اندیشه هاى سیاسى اهل سنت

داود فیرحى

مقدمه

1) دوران نصّ&rlm گراى صحابه

2) ظهور فقه الخلافة

رابطه قدرت و فقه الخلافة

تأخیر در تأسیس فقه الخلافة

3) اندیشه&rlm هاى جدید

الف) زمینه&rlm هاى تاریخى

ب) مبانى کلامى نظریه&rlm هاى جدید

1- اصول ثابت و شکل زمانى حکومت اسلامى

الف) اصل لزوم تأسیس حکومت

ب) اصل شورا

ج) اصل وکالت

2- اندیشه احیاى خلافت اسلامى

ارکان اندیشه سیاسى رشیدرضا

اصول و مبانى نظریه رشید رضا

الف) اجماع بر لزوم خلافت

ب) اصل وجوب شورا

ج) ولایت اهل حل وعقد

د) اصل بیعت

3- نظریه علمانیت

خلاصه و نتیجه



مقدمه

از دیدگاه بررسى&rlm هایى که امروزه با عنوان فرانظریّه (Meta theory) مشهورند، اندیشه&rlm هاى
سیاسى اهل سنت وضعیت ویژه&rlm اى دارند. با توجه به ملاک&rlm هاى تاریخى و برون منطقى، این
اندیشه&rlm ها به سه دوره متمایز تقسیم مى&rlm شوند. هر کدام از این دوره&rlm ها که در سطور آتى بررسى
مى&rlm شوند، مبانى و الگوى اندیشه پردازى خاصى دارند که تمایز گفتارى آن&rlm ها را نشان
مى&rlm دهند. در این مقاله، کوشش مى&rlm کنیم ضمن اشاره به ویژگى&rlm هاى عمومى این سه دوره،
مبانى و خصایص تفکر سیاسى جدید در اهل سنت را به اجمال طرح نماییم.

منظور از مبانى در این&rlm جا، زمینه&rlm ها و پایه&rlm هاى تاریخى- کلامى است که منظومه فکر
سیاسى اهل سنت با تکیه بر آن&rlm ها تدوین شده، و بر این اساس تاریخ و سنت اسلامى را باز
تفسیر مى&rlm نمایند. برخى از این مبانى، چنان که خواهد آمد، واضح و آشکارند و ما از آن ها به
مبانى کلامى تعبیر مى&rlm کنیم، اما بخشى دیگر وضوح بین ندارند، بلکه چنان&rlm که بعضى از
نویسندگان اشاره کرده&rlm اند، زمینه و ناخودآگاه اندیشه&rlm هاى اهل سنت را تشکیل مى&rlm دهند.
[1]
از یک دیدگاه، مبانى نوع دوم که در این&rlm جا با عنوان مبانى تاریخى اشاره مى&rlm کنیم-


|122|


در بازپردازى و تحول افکار سیاسى اهل سنت، نقش تعیین کننده دارند. طبق این تحلیل،
ساختار زندگى عمومى در هر زمانه که در ناخودآگاه قدرت تجلى مى&rlm کنند، نه تنها
اندیشه&rlm هاى سیاسى هر دوره را تحت تأثیر قرار مى&rlm دهند، بلکه حتى مبانى کلامى متناسب
با آن را باز تولید و سامان مى&rlm دهند.

برخلاف دیدگاه فوق، نظریه دیگرى که تا حدودى سنتى و مانوس است به مبانى
کلامى اصالت بیش&rlm ترى مى&rlm دهند و شرایط تاریخى یا ناخودآگاه زمان را به عوامل
غیر عمده و درجه دوم تقلیل و تحویل مى&rlm کنند. به نظر مى&rlm رسد که این نوع از بررسى&rlm ها،
چهارچوبه&rlm هاى فکرى را بیش از حد واقع متصلب و انعطاف&rlm ناپذیر تلقى مى&rlm کنند.
[2] کوشش
ما در این مقاله استفاده از لوازم معرفتى و روش شناختى هردو دیدگاه فوق در بررسى مبانى
اندیشه&rlm هاى جدید اهل سنت مى&rlm باشد. ابتدا مختصات دوران&rlm هاى سه&rlm گانه تاریخ اندیشه
سیاسى اهل سنت را مورد اشاره قرار مى&rlm دهیم:



1) دوران نصّ&rlm گراى صحابه

این دوره که با رحلت پیامبر بزرگ اسلام(ص) و شکل&rlm گیرى خلافت مدینه آغاز مى&rlm شود، دورانى
است که اندیشه و عمل سیاسى مسلمانان با استناد به نصوص و سیره هدایت مى&rlm شود. مهم&rlm ترین
ویژگى این مرحله از تاریخ تفکر مسلمین، فقدان یک منظومه یا نظریه سیاسى منسجم، و نقش
برجسته صحابه در داورى نهایى منازعات و تصمیمات سیاسى است. افکار عمومى تقریباً بر
محور صحابه دور مى&rlm زد و اظهارنظرها و مواضع آنان ملاک نهایى مشروعیت حاکمان بود.[3]

قطع&rlm نظر از مبانى متأخرى که در باب عدالت صحابه و با ملاحظات ویژه&rlm اى تدوین
شده&rlm اند، صحابه پیامبر(ص) در این دوران احترام و جایگاه تعیین کننده&rlm اى در عرصه
سیاسى و زندگى عمومى مسلمین داشتند. چنین جایگاهى درواقع، مقبول خاص و عام،
و فرمانروا و فرمانبردار بود. امام على بن ابى طالب(ع) آنان را با عنوان اهل شورا معرفى
مى&rlm کند و خطاب به فرمانرواى نافرمان شام مى&rlm فرماید:


« وانما الشورى للمهاجرین والانصار فان اجتمعوا على رجل وسموه اماماً کان ذلک لله رضى



دریافت‌فایل



لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-102635-%d8%aa%d8%ad%d9%82%db%8c%d9%82-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d9%85%d8%a8%d8%a7%d9%86%d9%89-%d8%a7%d9%86%d8%af%d9%8a%d8%b4%d9%87-%d9%87%d8%a7%d9%89-%d8%b3%d9%8a%d8%a7%d8%b3/
  • ۹۵/۰۶/۱۴
  • hossein forotan

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی